✕ Stäng

B-vitamin

Det finns många olika sorters B-vitamin. Alla har de olika funktioner, och olika bristsymptom. Gravida ska exempelvis se till att de får i sig folsyra (vitamin B9). Brist på folsyra kan nämligen ge ryggmärgsskada på fostret.

B-vitamin

Tiamin (vitamin B1)

Behövs för: Ämnesomsättningen, nervsystemet, hjärta och muskler.

Brist: Det är ovanligt med brist på vitamin B1 men allvarlig brist kan ge nervsjukdomen beriberi.

Finns i: Fläskkött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst och spannmål.

Riskgrupp: Alkoholister är en stor riskgrupp för nervsjukdomen beriberi då intag av alkohol minskar kroppens förmåga att absorbera tiamin.

Riboflavin (vitamin B2)

Behövs för: Tillväxt av hår, hud och naglar. Vitamin B2 är viktigt för synen och bryter även ner fett, kolhydrater och protein.

Brist: Kan ge slemhinne- och hudförändringar.

Finns i: Finns i många livsmedel. Framförallt i mjölk, fil, yoghurt, kött, fågel, ägg, inälvsmat och korv.

Niacin (vitamin B3)

Behövs för: Cellernas ämnesomsättning av fett och kolhydrater och för kroppens energiproduktion.

Brist: Pellagra är en bristsjukdom som drabbar utvecklingsländerna. Den leder till diarré, demens och sår på huden. Man kan också dö.

Finns i: Kött, fisk, skaldjur, mjölk, fil, yoghurt och potatis.

Riskgrupp: Människor i utvecklingsländer.

Pantotensyra (vitamin B5)

Behövs för: Omsättningen av kolhydrater och fett.

Brist: Ingen brist på vitaminet har rapporterats hos människor.

Finns i: De flesta livsmedel.

Pyridoxin (vitamin B6)

Behövs för: Proteinomsättningen och nervernas funktion.

Brist: Hudförändringar runt mun, näsa och ögon, kramper och anemi.

Finns i: De flesta livsmedel, därför är B6-brist väldigt ovanligt.

Biotin (vitamin B7)

Behövs för: Cellernas ämnesomsättning.

Brist: Finns i princip ingen brist, då biotin kan bildas i tarmen av tarmbakterierna.

Finns i: De flesta livsmedel, men väldigt mycket i lever och äggula.

Folsyra (vitamin B9)

Behövs för: DNA-bildningen, celldelning och tillväxten av röda blodkroppar.

Brist: Anemi (blodbrist)

Finns i: Frukt och grönt, fullkornsprodukter, filmjölk och yoghurt, leverpastej och lever.

Riskgrupp: Är man gravid ska man tänka på att man får i sig tillräckligt med folsyra då brist på folsyra kan ge ryggmärgsskada på fostret.

Cyanokobalamin (vitamin B12)

Behövs för: omsättningen av folsyra, för att ämnesomsättningen ska fungerar och för bildandet av nya blodkroppar. De behövs också för nervernas funktion.

Brist: Allvarlig brist kan leda till anemi (blodbrist).

Finns i: Främst i kött, fisk, skaldjur, ägg, mjölk och ost.

Riskgrupp: Veganer då de inte äter mat som innehåller B12. Äldre kan också få brist då deras förmåga att ta upp vitaminet minskar.

Vad tycker du? Kommentera eller starta en diskussion

Senaste Nytt

 
×